کد خبر: ۲۰۸۰۰
۱۷:۳۷ -۰۶ دی ۱۳۹۹
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک مطرح کرد

تاکید تولیدکنندگان بر استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک

شهریاری، نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: ما بدنبال استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم، چون در حال حاضر شاهد این هستیم که در بازار‌های ما قاچاقچیان پوشاک در حال بازگشت هستند.

مبارزه با قاچاق پوشاک

نشان تجارت - بهرام حوالی شهریاری افزود: طرحی از سال ۹۷ با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تا آبان ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار خوبی در تولید کشور داشت و موجب شد تا سکو‌های فروش خیلی خوبی را بدست بیاوریم و در اختیار تولید کنندگان داخلی بگذاریم.

وی افزود: متاسفانه از آبان ۹۸ شاهد اجرای این طرح نبودیم و استمرار خودش را از دست داد.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره نگرانی از قاچاق پوشاک گفت: این اتفاق افتاده است و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از برند‌های خارجی بازگشته اند.

شهریاری ادامه داد: در دوران کرونا، رفتار عرضه قاچاق تغییر کرده است به شکلی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: در کشور حدود ۸۰ هزار تولیدکننده صنفی و ۱۳۰۰ تولید کننده صنعتی داریم و تولید کنندگان صنعتی ما برای گرفتن شناسه کالا اقدام کرده اند، ولی مشکل فعلی ما با تولید کنندگان صنعتی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اتحادیه پوشاک درکل کشور مجوز به واحد‌های تولیدی و توزیعی داده می‌شود و واحد‌های توزیعی واحد‌هایی هستندکه کالای قاچاق هم در آنجا فروخته می‌شود و افرادی که اقدام به فروش کالای قاچاق می‌کنند دارای مجوز و پروانه کسب هستند که این مجوز را اتحادیه‌ای صادر می‌کند که قرار است پشتیبان تولید شود.

شهریاری گفت: سالهاست بدنبال این هستیم تا اصناف تولیدی را از اصناف توزیعی جدا کنیم چرا که منافع این‌ها در نقاطی در تضاد است.

وی افزود: برند‌هایی که مجوز فعالیت گرفتند مقرر شده بود در طول ۲ سال گذشته به وزارت صمت گزارش تولید دهند و این در صورتی است که الان وزارت صمت هیچ گزارشی را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بعضی از برند‌های خارجی در داخل مشغول به تولید هستند.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: کرونا در برند‌های داخلی و در فضای مجازی موجب توسعه شد و این اتفاق در دنیا افتاد، ولی متاسفانه موضوع قاچاق پوشاک هم از این فرصت استفاده کرد و درحال حاضر شاهد برند‌های خارجی هستیم که در فضای مجازی بیداد می‌کنند که این خیلی خطرناک است.

وی گفت: بسیاری از سایت‌های فروش از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی مجوز دارند و نظارتی بر فعالیت آن‌ها نیست.

شهریاری گفت: صنعت پوشاک دریک سال گذشته بدلیل کرونا صدمات جدی خورده است و در حال حاضر با انبار‌های پر از پوشاک مواجه هستیم که در دو فصل اخیر موفق به فروش آن‌ها نشدیم و وزارت صمت باید یک کمک اساسی در این زمینه داشته باشد و برنامه‌ای برای شب عید در جهت جبران این مشکلات داشته باشیم.

هفته آینده با برند‌های خارجی به شدت برخورد می‌شود
محمدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برند‌های ایرانی کت و شلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.

دهقانی نیا، گفت: ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استان‌های دیگر هم توسعه دادیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ما بعنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استان‌ها و وزارت صمت داریم هم گفت: ما نباید بصورت نقطه‌ای عمل کنیم بلکه این یک فرآیند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک آن در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود.

وی درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم افزود: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲/۶ دهم میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به ۱/۸ دهم میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: واقعیت این است که دربازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ بسیاری از کسب و کار‌های بواسطه شیوع کرونا تعطیل شده اند.

وی افزود: در هفته آینده تشدید برخورد در سطح عرضه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضایی برای اخذ رای و محکومیت قطعی معرفی کرده ایم.

دهقانی نیا گفت: ما از وزارت صمت انتظار داریم که پیش نویس اولیه تبصره ۴ ماده ۱۸ در خصوص پوشاک را تدوین کنیم؛ که براساس آن اگر خرید، فروش حمل و نقل و ... در این زمینه ضابطه‌مند نباشد عملاً مبارزه با قاچاق پوشاک و رصد آن ممکن نخواهد بود و همچنین ابلاغ مجدد را هم به صاحبان برند و به تولیدی‌ها برای ثبت اطلاعات را داشته باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برند‌های ایرانی کت و شلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.

محمدرضا دهقانی نیا، گفت: ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استان‌های دیگر هم توسعه دادیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ما بعنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استان‌ها و وزارت صمت داریم هم گفت: ما نباید بصورت نقطه‌ای عمل کنیم بلکه این یک فرآیند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک آن در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود.

وی درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم افزود: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲/۶ دهم میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به ۱/۸ دهم میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: واقعیت این است که دربازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ بسیاری از کسب و کار‌های بواسطه شیوع کرونا تعطیل شده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مطالبات ما از تولید کنندگان داخلی، گرفتن شناسه کالا است.

وی ادامه داد: در ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق و در فصل پیشگیری اشاره شده که اگر ورود اطلاعات صورت نپذیرفت اقدام قانونی انجام شود و چرا الزام لازم از طریق وزارت صمت اجرا نمی‌شود و از گلوگاه‌هایی که زیر نظر خودش است استفاده نمی‌کند.

وی افزود: ثبت موجودی، تولید، خرید و فروش باید در سامانه وزارت صمت انجام شود که باید وزارت صمت پیگیری کند و اگر تمام این موارد در سامانه ثبت شود هرگونه تخلف توسط بازرسان رصد خواهد شد.

دهقانی نیا گفت: یکی از فعالیت‌های کمیته عملیات و اطلاعات ستاد، رصد تارنما‌های عرضه کالای قاچاق است و با همکاری دادستانی و قوه قضائیه موضوع فروش برند‌های خارجی در فضای مجازی را تعیین جرم کردیم و مرتباً این فضا در حال رصد است.

وی افزود: برخی از این فروشگاه‌های متخلف که اقدام به فروش در فضای مجازی می‌کنند مجوز نماد الکترونیک دارند که این مجوز در وزارت صمت باطل می‌شود و به دادستانی هم اعلام می‌شود تا تارنمای آن مسدود شود، ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد برخی از فضا‌های مجازی در اختیار کشور نیست، چون میزبان سایت در خارج از کشور است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برند‌های محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ‌هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت و با مکاتباتی که با استانداران انجام شده مقرر شده تا این طرح توسعه پیدا کند و از سازمان‌های صمت استانی هم انتظار می‌رود تا همکاری خود را تشدید کنند و بتوانیم این مبارزه را عملیاتی کنیم.

منبع: بازار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون